مازندران روی گسل دیابت/ هشدار در مورد بیماری خاموش قرن

24 آبان 1400- شمار قابل توجهی از جمعیت مازندران به بیماری دیابت مبتلا هستند و تغییر سبک زندگی و افزایش شهرنشینی و کم تحرکی و تغذیه نامناسب، این استان را در معرض بیماری خطرناک و خاموش قرار داده است.

کارشناسان براین باورند که بیماران مبتلا به دیابت خود باید مدیریت بیماریشان را برعهده بگیرند زیرا تغییر سبک رفتار و زندگی اصل مهمی در کنترل این بیماری است. طبق آمارهای علوم پزشکی مازندران، شیوع بیماری دیابت در این استان ۱۴درصد و بالاتر از میانگین کشوری است و بیماری‌های زمینه‌ای در بروز آن تأثیرگذار هستند.

قاسم اویس، معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه کم تحرکی، مصرف دخانیات، تغذیه ناسالم از جمله عوامل خطر به شمار می‌رود، گفت: ۳۵تا ۳۶درصد مردم استان از اضافه چاقی رنج می‌برند و یک سوم مردم استان دچار فشار خون بالا هستند.

وی با اظهار اینکه شیوع کلسترول خون بالا، در این استان ۲۰درصد و بالاتر از میانگین کشوری است، ادامه داد: برای کنترل دیابت باید به چهار اصل و مهارت شامل پایش فردی قند خون، تغذیه، فعالیت بدنی و استفاده صحیح از داروهای کنترل قند خون توجه ویژه کرد.

وی گفت: خطر ناشی از عوارض دیابت با کنترل این بیماری و داشتن زندگی سالم کاهش می یابد. اویس بر لزوم اصلاح عادت‌های نادرست در زندگی تاکید کرد و گفت: بیش از نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاعی ندارند زیرا این بیماری می‌تواند بدون علامت باشد.

معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران با اظهار اینکه افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای نسبت به بیماری دیابت آسیب پذیرتر هستند، گفت: در استان ۱۶۵هزار بیمار دیابتی شناسایی شدند که ۶۰درصد در شهرها و بقیه در روستاها سکونت دارند و یک چهارم بیماران از بیماری خود بی اطلاع هستند.

۶۵درصد بیماران دیابتی در سن کار هستند

طبق آمار ۶۵درصد از بیماران دیابتی مازندران در سن کار و ۳۵درصد بالای ۶۵سال هستند و آمار زنان دیابتی نیز پنج برابر مردان شمالی است.

نادر آهنگر معاون فنی معاونت بهداشتی علوم پزشکی مازندران نیز کم تحرکی و چاقی را از جمله دلایل بروز بیماری دیابت ذکر کرد و گفت: چاقی در زنان بیش از مردان بوده از این رو بیشتر در معرض ابتلای به دیابت هستند.

معاون فنی مرکز بهداشت مازندران با بیان اینکه آمار ابتلای به دیابت بین جوانان استان دو درصد بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: ورزش، کنترل تغذیه، کاهش استرس، اقدامات دارویی در کنترل این بیماری تأثیر بسزایی دارد. وی تغذیه سالم و تحرک بدنی، پرهیز از غذاهای چرب و آماده را در کنترل بیماری دیابت مهم برشمرد و گفت: پرهیز از مصرف دخانیات و دوری از استرس، حفظ آرامش روانی از ارکان اصلی سلامت به شمار می‌روند.

دیابت یا بیماری قند، ناشی از اختلال متابولیسم و سوخت و ساز بدن است که به دلایل گوناگون ظاهرمی شود و با درجه‌های مختلفی از کمبود انسولین و یا عدم پاسخ به انسولین در بدن بیمار، همراه است. بر اساس داده‌های آماری، در ایران هفت میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که ده درصد جمعیت کشور را شامل می‌شوند. از سوی دیگر دیابت یکی از عوامل مهم در بیماری‌های نارسایی کلیوی، نابینایی و قطع عضو در بین سنین ۲۰تا ۷۰سالگی به حساب می‌آید.

منبع:

https://www.mehrnews.com